Ditulis oleh : Khuzaimah Bt Mohd Ali
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) memberi transformasi positif kepada pendidikan di Malaysia.
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS) yang dilaksanakan secara berperingkat bermula pada
awal tahun 2011 adalah transformasi dilakukan Kementerian Pelajaran bagi
memastikan sistem pendidikan negara dapat melahirkan modal insan yang berkesan.
Sistem PBS juga adalah salah satu usaha membangunkan modal insan secara
holistik dengan menekankan penguasaan ilmu pengetahuan, modal intelektual,
pembudayaan sikap progresif dan pengamalan nilai, etika dan moral yang tinggi. Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (PBS) merupakan penambahbaikan bagi sistem peperiksaan yang
sedia ada iaitu UPSR dan PMR. Sistem pentaksiran yang baru ini telah dirangka
dan disusun secara sistematik oleh lembaga peperiksaan Kementerian Pelajaran
Malaysia yang mana terdapat buku panduan pengurusan dan pengendalian pentaksiran berasaskan sekolah yang boleh dijadikan panduan untuk mengoperasikan
PBS di sekolah rendah dan menengah.
Konsep Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif
(intelek), afektif (emosi dan
rohani) dan psikomotor (jasmani)
selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard
Sekolah Rendah (KSSR). Komponen-komponen PBS terbahagi kepada dua bidang iaitu
mentaksir bidang akademik dan bukan akademik yang mana bidang akademik terdiri
daripada Pentaksiran Sekolah (PS) dan Pentaksiran Pusat (PP), manakala bidang bukan akademik terdiri daripada
Pentaksiran Psikometrik (PPsi) dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan
Kokurikulum (PAJSK). Kedua-dua bidang
ini memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru untuk melaksanakan
pentaksiran formatif dan sumatif yang berasaskan sekolah.
Setiap komponen tersebut memainkan peranan
yang penting untuk mentaksir murid-murid mengikut bidang yang ditetapkan. Di
dalam bidang akademik murid-murid, Pentaksiran pusat (PS) dan Pentaksiran
Sekolah (PS) yang memainkan peranan. Pentaksiran
pusat (PS) adalah pentaksiran yang ditadbir, diperiksa, direkod dan dilapor di
peringkat sekolah oleh guru berdasarkan tugasan yang dikeluarkan oleh Lembaga peperiksaan
dalam tempoh yang ditetapkan mengikut mata pelajaran. Pentaksiran Sekolah (PS)
pula adalah pentaksiran yang menjurus kepada bidang akademik yang mana berfungsi
sebagai pentaksiran untuk pembelajaran (assessment
for learning) dan pentaksiran tentang pembelajaran (assessment of learning). Terdapat dua jenis pentaksiran sekolah
iaitu pentaksiran formatif dan pentaksiran sumatif.
Pentaksiran formatif membabitkan proses
sepanjang pembelajaran murid menggunakan pelbagai kaedah dalam melapor maklumat
selain membuat penilaian sama ada bertulis atau verbal mengenai cara
meningkatkan pembelajaran murid. Guru
tidak dibenar membandingkan murid serta meletakkan skala yang menunjukkan
kedudukan mereka seperti digunakan sebelum ini. Contoh instrumen yang boleh
digunakan ialah lembaran kerja, pemerhatian, kuiz, senarai semak, laporan
tugasan, tugasan rumah dan ujian. Manakala Pentaksiran sumatif dilakukan pada
hujung pembelajaran dengan membuat pertimbangan dan penilaian prestasi murid
dalam meneruskan pembelajaran. Maklumat itu dalam bentuk kualitatif atau
kuantitatif mengikut standard ditetapkan sekolah. Contoh instrumen yang boleh
digunakan ialah ujian bulanan dan ujian
penggal. Pembaharuan lain ialah segala perkembangan murid dapat dipantau
apabila hasil kerja mereka termasuk ujian dan peperiksaan disimpan dalam
portfolio. Dokumen portfolio itu merekodkan kegiatan dan pencapaian murid
sepanjang sesi persekolahannya untuk rujukan guru dan ibu bapa.
Pentaksiran Sekolah adalah komponen utama
dalam proses pengajaran dan pembelajaran kerana ia berperanan mengukuhkan
pembelajaran murid, meningkatkan pengajaran guru serta mampu memberi maklumat
yang sah tentang apa yang telah dilaksanakan atau dicapai dalam satu-satu
proses pengajaran dan pembelajaran. Pentaksiran ini dilaksanakan oleh guru dan
pihak sekolah sepenuhnya bermula daripada aspek perancangan, pembinaan item dan
instrumen pentaksiran, pentadbiran, pemeriksaan atau penskoran, perekodan dan
pelaporannya. Justeru, pentaksiran ini amat penting untuk menentukan keberkesanan guru dan pihak
sekolah dalam usaha menghasilkan insan yang harmoni dan seimbang. Selain
daripada itu, ianya merupakan aktiviti yang berterusan yang menagih komitmen
yang tinggi serta hala tuju yang jelas daripada guru dan pihak sekolah untuk memperkembangkan potensi setiap
murid ke tahap maksimum.
Pentaksiran sekolah bercirikan satu
pentaksiran yang holistik iaitu mampu memberi maklumat keseluruhan tentang pencapaian pengetahuan dan kemahiran serta
pengamalan nilai murni murid-murid. Disamping aktiviti pentaksiran berterusan
iaitu berjalan seiring dengan proses pengajaran dan pembelajaran, pentaksiran
sekolah juga bersifat fleksibel iaitu kaedah pentaksiran yang pelbagai mengikut
kesesuaian dan kesediaan murid dengan merujuk standard prestasi yang dibina
berdasarkan standard kurikulum. Jelas menunjukkan pentaksiran yang dirangka
sangat menyeluruh dan memberi banyak kelebihan kepada pendidikan di negara kita
walaupun terdapat kekeliruan daripada segelintir para pendidik dan ibu bapa
untuk melaksanakan sistem ini di sekolah.
Dalam usaha menjadikan pentaksiran berasaskan
sekolah ini dapat dilaksanakan dengan berkesan, Pentaksiran Rujukan Standard
diperkenalkan iaitu menggunakan Standard Prestasi sebagai sumber rujukan oleh
semua pihak yang terlibat dalam pendidikan secara langsung dan tidak langsung. Standard
Prestasi digunakan untuk melihat
kemajuan dan pertumbuhan pembelajaran serta pencapaian prestasi
seseorang murid. Disamping itu, Ia merupakan proses untuk mendapatkan maklumat tentang
sejauh mana tahap pengetahuan, pemahaman dan tindakan yang boleh murid-murid
lakukan atau telah menguasai apa yang dipelajari berdasarkan pernyataan
standard prestasi yang ditetapkan mengikut tahap-tahap pencapaian. Pernyataan
Standard diletakkan dalam kategori mengikut Band iaitu Band 1, Band 2, Band 3,
Band 4, Band 5 dan Band 6 yang disusun
mengikut hierarki dan dijelaskan dengan deskriptor yang menyatakan tingkah laku
terperinci yang boleh diperhati dan diukur dalam menentukan prestasi individu murid-murid.
Salah satu kelebihannya ialah, Pentaksiran ini
tidak membandingkan pencapaian seseorang murid dengan murid lain tetapi melapor
prestasi murid dalam pembelajaran dengan menerangkan tentang kemajuan dan
pertumbuhan murid tersebut dalam pembelajaran berdasarkan pernyataan standard. Justeru,
murid-murid akan dinilai secara adil dan saksama sebagai individu dalam
masyarakat berdasarkan keupayaan, kebolehan, bakat, kemahiran dan potensi diri
tanpa dibandingkan dengan orang lain. Malahan, pihak sekolah juga mampu
mendapatkan maklum balas yang lengkap dalam bentuk data kualitatif dan
kuantitatif yang merangkumi segala aspek tentang diri seseorang murid itu bagi
membolehkan pihak yang bertanggung jawab mengenali, memahami, menghargai,
mengiktiraf dan memuliakan anak didik sebagai insan yang berguna, penting dan
mempunyai potensi untuk menyumbang kepada pembangunan negara dan bangsa
mengikut keupayaan dan kebolehan masing-masing. Selain itu, Standard Prestasi
juga boleh dijadikan kayu ukur standard pendidikan negara dan sebagai alat
untuk membandingkan dengan standard pendidikan negara lain.
Konsep Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
juga menyediakan pentaksiran bagi menilai murid-murid tidak hanya di dalam
bidang akademik malah terdapat pentaksiran yang dirangka untuk melihat
penglibatan murid-murid di dalam bidang sukan dan kemahiran-kemahiran yang
lain. Komponen pentaksiran tersebut terdiri daripada Pentaksiran Psikometrik
(PPsi) dan Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK). Pentaksiran
Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK) adalah sebagai panduan untuk
menilai aktiviti fizikal dan kesihatan, mengukur penyertaan, penglibatan,
prestasi murid dalam pelbagai aktiviti sukan, kokurikulum dan ekstrakurikulum (extra-curricular). PAJSK memerlukan
murid melibatkan diri dalam aktiviti bukan akademik sama ada di dalam atau di
luar bilik darjah mengikut keupayaan murid dan dibangunkan untuk melengkapi
sistem pentaksiran pendidikan di Malaysia
supaya lebih holistik dan bersepadu. Ia juga sejajar dengan konsep Satu
Murid Satu Sukan (1M1S), pembangunan modal insan dan perkembangan potensi murid
dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI) seperti yang dihasratkan
dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Manakala bagi Pentaksiran Psikometrik, dilaksanakan
untuk menilai dan mengukur kebolehan semula jadi (innate ability) dan kebolehan yang diperoleh (acquired ability) daripada pengalaman dan persekitaran. Ianya suatu
kaedah yang digunakan secara sistematik untuk mengumpul maklumat yang menggambarkan
ciri (trait) psikologi yang diukur merangkumi dua komponen utama iaitu aptitud
dan personaliti murid. Ujian Aptitud pula terbahagi kepada dua komponen iaitu
Ujian Aptitud Am dan Ujian Aptitud Khusus. Yang mana, Ujian Aptitud Am mengukur
kebolehan yang menggambarkan kemahiran asas murid secara hierarki juga mengenal
pasti kecenderungan murid berdasarkan kriteria tertentu seperti mengenal pasti
kemahiran berfikir, kemahiran menyelesaikan masalah dan kecenderungan murid.
Manakala Ujian Aptitud khusus adalah untuk mendapatkan maklumat khusus tentang
struktur kecerdasan serta minat atau kecenderungan murid dalam bidang tertentu.
Ujian Aptitud Khusus ini telah menerapkan Teori Kecerdasan Pelbagai yang
diperkenalkan oleh Howard Gardner. Yang mana beliau percaya bahawa manusia itu
diklasifikasikan pintar cerdas bukan dari cerdas akademik semata tetapi
mempunyai sembilan kecerdasan yang lain iaitu verbal, kreativiti, muzik,
naturalis, visual, kinestetik, interpersonal, intrapersonal dan logik
matematik.
Inventori Personaliti pula ialah satu
instrumen yang digunakan untuk mengumpul maklumat tentang sahsiah unik setiap
murid. ianya bertujuan membantu mengenal pasti personaliti murid supaya guru
dapat menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran yang sesuai serta
membantu murid dan ibu bapa mengenal pasti personaliti anaknya dan menyedari
potensi diri mereka. Disamping itu, pihak sekolah dapat menyediakan profil
murid yang lengkap untuk rujukan dan kegunaan dalam pendidikan dan perkembangan
individu murid-murid.
Setiap individu yang terlibat dalam
pembangunan atau pelaksanaan sistem pentaksiran pendidikan adalah
bertanggungjawab menjamin kualiti dan mutu pentaksiran yang dikendalikan.
Kualiti hendaklah menjadi tumpuan utama dalam semua aspek dan peringkat
pentaksiran. Pentaksiran yang berkualiti akan menghasilkan maklumat yang tepat
dan menunjukkan keadaan sebenar tentang tahap pembelajaran murid. Maklumat yang
tepat boleh membantu pembuat dan penentu dasar melakukan perubahan bagi tujuan meningkatkan
pengajaran dan pembelajaran. Maka dengan itu, kementerian pelajaran juga telah
bersiap sedia menyediakan indikator atau petunjuk utama bagi penjaminan kualiti
dalam Pentaksiran Berasakan Sekolah ini iaitu kesahan, kebolehpercayaan,
kebolehtadbiran dan keadilan. Penjaminan kualiti bagi pelaksanaan PBS pula dapat
dicapai melalui proses pementoran, penyelarasan, pemantauan dan pengesanan.
Selain daripada itu, pihak kementerian
pelajaran juga telah menyediakan beberapa langkah untuk mengkaji kelemahan dan
kebaikan perlaksanaan sistem PBS ini. Antaranya ialah menyediakan sebuah portal
rasmi maklumat berkaitan PBS yang terkandung di dalamnya sebuah kajian soal selidik mengenai tahap kesediaan guru
melaksanakan PBS. Kajian soal selidik tersebut wajib diisi oleh guru-guru tahun
satu, dua, tiga dan tingkatan satu. Ianya bertujuan untuk mendapatkan maklumat
kesediaan guru dan dapatan soal selidik tersebut dapat membantu Kementerian Pelajaran
Malaysia merangka pelan tindakan penambahbaikan pelaksanaan PBS.
Tuntasnya, jelas terbukti bahawa Pentaksiran
Berasaskan Sekolah ini telah dirangka dengan sempurna dan tersusun bagi
meningkat dan menjamin mutu pendidikan negara pada masa akan datang. Apa yang
penting, setiap perancangan rapi yang telah disusun haruslah berakhir dengan
perlaksanaan yang sempurna. Maka PBS ini jika dilaksanakan dengan baik dan
terancang, serta mendapat kerjasama yang jitu daripada semua pihak yang
terlibat, ianya bakal mewujudkan persekitaran yang harmonis di sekolah untuk
perkembangan individu dan pada masa yang sama memberi banyak manfaat serta
mampu mengurangkan masalah gejala sosial yang berlaku pada masa sekarang ini
selain memberi transformasi yang positif terhadap pendidikan di Malaysia.
0 comments:
Post a Comment