Ditulis oleh : Nor Najihah Bt Zakaria
Pengintegrasian ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Merujuk kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran
menggunakan komputer sebagai bahan bantu mengajar dan komputer merupakan
aplikasi teknologi komputerdalam pendidikan. Komputer digunakan sebagai alat
untuk membantu dan memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Contohnya
komputer dapat menghasilkan bahan pengajaran yang menarik dan terkini serta menyimpan rekod. Dengan itu, pengajaran
menjadi mudah dan pembelajaran dan pemahaman pelajar menjadi lebih berkesan.
Malahan maklumat-maklumat boleh disimpan di dalam disket, CD, memori kad, dan
dapat dibuka bila masa diperlukan.
Penggunaan komputer dalam proses
pengajaran dan pembelajaran dianggap sebagai satu inovasi dalam pendidikan di
mana inovasi ini merupakan satu perkara baru kepada pendidik. Di dalam suatu kajian
Program Latihan Guru Sekolah Bestari dan Impaknya terhadap Pembelajaran Pelajar
yng dibuat oleh Mohammad Sani et al (2001) telah ditadbirkan kepada 882 orang
guru bestari dan 2689 orang pelajar di 70 buah Sekolah Bestari. Dapatan kajian
menunjukkan bahawa antara kekangan yang mempengaruhi guru-guru dalam
melaksanakan P&P bestari ialah beban tugas (84.9%), peruntukan kewangan
(80.9%), desakan peperiksaan (87.6%), faktor masa (84.8%), tuntutan sukatan
pelajaran (84.3%), aspek pengupayaan (76.1%), aspek faktor sokongan pihak
pengurusan sekolah (71.8%), kemudahan dan peralatan sekolah (79.2%), aspek
pelbagai arahan daripada pihak atasan (77.6%), aspek faktor murid (68.8%),
aspek kerjasama rakan sejawat (66.3%) dan aspek sokongan daripada Pegawai
Pendidikan Daerah (54.5%). Dapatan kajian ini menjadi panduan dalam inovasi
untuk melaksanakan pengintegrasian komputer dalam pengajaran Sains dan
Matematik yang turut diselubungi dengan berbagai isu , dan isu-isu yang
dikenalpasti dikategorikan kepada empat faktor.
Faktor pertama ialah dari sudut
sekolah, terutamanya peranan dan sikap pengetua dan sikap pihak pengurusan yang
lain sekolah seperti(pengetua/guru besar, penolong kanan) adalah kritikal terhadap
pembentukan dasar dan amalan diperingkat sekolah. Mereka adalah penggerak yang
boleh memotivasikan setiap guru supaya mempunyai misi dan objektif yang sama
untuk meningkatkan kualiti pendidikan sekolah. Perkara-perkara penting yang
perlu diberi perhatian adalah pengurusan masa , sumber dan sokongan serta
galakan moral kepada kakitangan atau guru yang memainkan peranan penting. Sikap
pengetua atau guru besar dan pentadbir pada tahap yang tidak membanggakan,
sikap sebegini akan melemahkan kesungguhan guru-guru yang mungkin telah
bersedia menghadapi cabaran perubahan. Pengetua atau pentadbir yang tidak
perihatin akan keperluan masa depan akan menyebabkan organisasi pendidikan
ketinggalan.
Faktor kedua ialah Guru. Dimana
pelbagai aspek akan dipertimbangkan antaranya ialah persepsi guru terhadap
kepentingan komputer. Pada tahun 2001 di semua sekolah Bestari seluruh negara
mendapati walaupun guru bersedia membuat perubahan dengan mengintegrasikan
teknologi maklumat tetapi ada juga yang tidak bersedia membuat perubahan kerana
yakin P&P konvensional relevan dengan sistem peperiksaan. Sekolah-sekolah
lebih mementingkan pencapaian keputusan peperiksaan yang cemerlang. Pada
dasarnya jika keputusan peperiksaan yang diperolehi setiap tahun cukup baik dan
cemerlang pada tanggapan guru mengapa harus kita mengubah apa yang telah sedia
baik untuk pelajar. Dengan sikap sebegini adalah sukar bagi perubahan dilakukan
dengan berkesan. Kesedaran perlu ditumbulkan terlebih dahulu.
Terdapat juga guru yang risau
untuk menghadapi perubahan. Jadi sikap inilah perlu dihakis. Selain daripada
sikap yang tidak menganggap ICT itu penting terdapat juga guru-guru yang risau
untuk mengguna peralatan ICT itu sendiri. Menurut Zoraini(1998), terdapat tiga
jenis kerisauan yang dihadapi oleh guru-guru dalam penggunaan komputer iaitu
takut sekiranya rosak apabila disentuh peralatan tersebut, takut kerana mereka
merasakan tidak berupaya mempelajari teknologi tinggi iaitu tahap inferior yang
tinggi dan ada guru yang risau sekiranya sekolah mengarahkan guru yang tahu dan
mahir komputer membuat segala tugas yang memerlukan penggunaan komputer, dengan
perasaan risau sebegini adalah lebih mudah bagi mereka menolak terus perubahan.
Seterusnya masa dan beban tugas
guru mengintegrasikan komputer dalam pengajaran memerlukan masa yang banyak
bagi guru-guru menyediakannya (Plomp, Brummelhuiz dan Pelgrum(1997)).
Persediaan diperlukan termasuk dari aspek menyediakan bahan mengajar serta
untuk menyediakan bahan pada komputer sebelum kelas dimulakan. Dengan bilangan waktu
mengajar yang banyak, sesetengah guru mempunyai bilangan waktu mengajar
sebanyak 27 waktu seminggu, adalah sukar bagi guru untuk membuat persediaan
mengajar di sekolah dan juga untuk menyediakan bahan mengajar dimakmal
komputer.
Guru-guru juga mempunyai beban
tugas lain selain daripada mengajar yang akan mengambil masa semasa waktu
persekolahan seperti guru jadual waktu, setiausaha peperiksaan, ketua-ketua
panitia, selepas waktu persekolahan seperti sukan, aktiviti persatuan,
mesyuarat-mesyuarat daerah, PIBG, kursus-kursus jangka panjang dan pendek.
Situasi ini akan menyukarkan guru untuk melakukan persediaan yang mantap
terutama jika mereka perlu menyediakan bahan sendiri, sebagai contoh jika guru
perlu mendapatkan bahan dari internet dan untuk memilih bahan yang sesuai
kadang-kadang mengambil masa berjam-jam.
Penghasilan bahan pengajaran
pembelajaran berasaskan kaedah bestari memerlukan masa yang lama kerana
penghasilan bahan perlu dibuat dengan teliti supaya bahan tersebut berupaya
membolehkan pelajar dapat berfikir dengan kritis dan kreatif, berupaya membuat
penerokaan sendiri pada kadar kendiri dan mampu memajukan diri sendiri (self
access, self pace and self excel). Bahan-bahan pengajaran atau dalam
bestari disebut sebagai pakej pembelajaran juga menitik beratkan kepelbagaian
kecerdasan pelajar, keadaan ini secara tak langsung memerlukan persediaan yang
teliti dan masa yang lama dalam membina pakej-pakej pembelajaran tersebut.
Penting juga guru perlu ada kemahiran
komputer dan Pengetahuan penggunaan komputer dalam P&P. Pengajaran dan
pembeajar dapat dijalankan dengan berkesan. Kursus-kursus komputer diberikan
secara berterusan Proses pengajaran
memperalatkan ICT menuntut guru berkemahiran dalam membina persembahan dan
mengintegrasikan multimedia sekurang-kurangnya menggunakan Powerpoint dengan
input-input seperti rakaman suara, memasukan video, grafik dan bunyi mengikut
kreativiti guru.tetapi tidak semua bahan pengajaran telah tersedia untuk
digunakan terus. Dengan adanya kemahiran komputer, guru dapat mencurahkan ilmu
dan kemahiran dalam subjek masing-masing dan kaedah pengajaran dapat
dipelbagaikan.
Penggunaan komputer bukan sahaja
digunakan untuk guru-guru matematik dan sains tetapi ianya dapat dijadikan
contoh atau panduan kepada guru mata pelajaran sains ataupun untuk guru mata pelajaran
yang lain dalam membantu para guru menggunakan kaedah pembelajaran menggunakan
komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini secara tidak
langsung akan meningkatkan kemahiran guru menggunakan dan mengendalikan alatan
komputer. Selaras dengan matlamat kementerian dan Kementerian Pendidikan
Malaysia telah mengeluarkan peruntukkan yang besar bagi melaksanakan projek
penbestarian sekolah-sekolah di Malaysia.
0 comments:
Post a Comment