Subscribe:

Ads 468x60px

Sunday 12 August 2012

Pendidikan dalam ICT


Ditulis oleh : Nor Najihah Bt Zakaria 



Pengintegrasian ICT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran





Merujuk kepada kaedah pengajaran dan pembelajaran menggunakan komputer sebagai bahan bantu mengajar dan komputer merupakan aplikasi teknologi komputerdalam pendidikan. Komputer digunakan sebagai alat untuk membantu dan memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran. Contohnya komputer dapat menghasilkan bahan pengajaran yang menarik dan terkini  serta menyimpan rekod. Dengan itu, pengajaran menjadi mudah dan pembelajaran dan pemahaman pelajar menjadi lebih berkesan. Malahan maklumat-maklumat boleh disimpan di dalam disket, CD, memori kad, dan dapat dibuka bila masa diperlukan.

Penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran dianggap sebagai satu inovasi dalam pendidikan di mana inovasi ini merupakan satu perkara baru kepada pendidik. Di dalam suatu kajian Program Latihan Guru Sekolah Bestari dan Impaknya terhadap Pembelajaran Pelajar yng dibuat oleh Mohammad Sani et al (2001) telah ditadbirkan kepada 882 orang guru bestari dan 2689 orang pelajar di 70 buah Sekolah Bestari. Dapatan kajian menunjukkan bahawa antara kekangan yang mempengaruhi guru-guru dalam melaksanakan P&P bestari ialah beban tugas (84.9%), peruntukan kewangan (80.9%), desakan peperiksaan (87.6%), faktor masa (84.8%), tuntutan sukatan pelajaran (84.3%), aspek pengupayaan (76.1%), aspek faktor sokongan pihak pengurusan sekolah (71.8%), kemudahan dan peralatan sekolah (79.2%), aspek pelbagai arahan daripada pihak atasan (77.6%), aspek faktor murid (68.8%), aspek kerjasama rakan sejawat (66.3%) dan aspek sokongan daripada Pegawai Pendidikan Daerah (54.5%). Dapatan kajian ini menjadi panduan dalam inovasi untuk melaksanakan pengintegrasian komputer dalam pengajaran Sains dan Matematik yang turut diselubungi dengan berbagai isu , dan isu-isu yang dikenalpasti dikategorikan kepada empat faktor.


Faktor pertama ialah dari sudut sekolah, terutamanya peranan dan sikap pengetua dan sikap pihak pengurusan yang lain sekolah seperti(pengetua/guru besar, penolong kanan) adalah kritikal terhadap pembentukan dasar dan amalan diperingkat sekolah. Mereka adalah penggerak yang boleh memotivasikan setiap guru supaya mempunyai misi dan objektif yang sama untuk meningkatkan kualiti pendidikan sekolah. Perkara-perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah pengurusan masa , sumber dan sokongan serta galakan moral kepada kakitangan atau guru yang memainkan peranan penting. Sikap pengetua atau guru besar dan pentadbir pada tahap yang tidak membanggakan, sikap sebegini akan melemahkan kesungguhan guru-guru yang mungkin telah bersedia menghadapi cabaran perubahan. Pengetua atau pentadbir yang tidak perihatin akan keperluan masa depan akan menyebabkan organisasi pendidikan ketinggalan.

Faktor kedua ialah Guru. Dimana pelbagai aspek akan dipertimbangkan antaranya ialah persepsi guru terhadap kepentingan komputer. Pada tahun 2001 di semua sekolah Bestari seluruh negara mendapati walaupun guru bersedia membuat perubahan dengan mengintegrasikan teknologi maklumat tetapi ada juga yang tidak bersedia membuat perubahan kerana yakin P&P konvensional relevan dengan sistem peperiksaan. Sekolah-sekolah lebih mementingkan pencapaian keputusan peperiksaan yang cemerlang. Pada dasarnya jika keputusan peperiksaan yang diperolehi setiap tahun cukup baik dan cemerlang pada tanggapan guru mengapa harus kita mengubah apa yang telah sedia baik untuk pelajar. Dengan sikap sebegini adalah sukar bagi perubahan dilakukan dengan berkesan. Kesedaran perlu ditumbulkan terlebih dahulu.

Terdapat juga guru yang risau untuk menghadapi perubahan. Jadi sikap inilah perlu dihakis. Selain daripada sikap yang tidak menganggap ICT itu penting terdapat juga guru-guru yang risau untuk mengguna peralatan ICT itu sendiri. Menurut Zoraini(1998), terdapat tiga jenis kerisauan yang dihadapi oleh guru-guru dalam penggunaan komputer iaitu takut sekiranya rosak apabila disentuh peralatan tersebut, takut kerana mereka merasakan tidak berupaya mempelajari teknologi tinggi iaitu tahap inferior yang tinggi dan ada guru yang risau sekiranya sekolah mengarahkan guru yang tahu dan mahir komputer membuat segala tugas yang memerlukan penggunaan komputer, dengan perasaan risau sebegini adalah lebih mudah bagi mereka menolak terus perubahan.

Seterusnya masa dan beban tugas guru mengintegrasikan komputer dalam pengajaran memerlukan masa yang banyak bagi guru-guru menyediakannya (Plomp, Brummelhuiz dan Pelgrum(1997)). Persediaan diperlukan termasuk dari aspek menyediakan bahan mengajar serta untuk menyediakan bahan pada komputer sebelum kelas dimulakan. Dengan bilangan waktu mengajar yang banyak, sesetengah guru mempunyai bilangan waktu mengajar sebanyak 27 waktu seminggu, adalah sukar bagi guru untuk membuat persediaan mengajar di sekolah dan juga untuk menyediakan bahan mengajar dimakmal komputer.

Guru-guru juga mempunyai beban tugas lain selain daripada mengajar yang akan mengambil masa semasa waktu persekolahan seperti guru jadual waktu, setiausaha peperiksaan, ketua-ketua panitia, selepas waktu persekolahan seperti sukan, aktiviti persatuan, mesyuarat-mesyuarat daerah, PIBG, kursus-kursus jangka panjang dan pendek. Situasi ini akan menyukarkan guru untuk melakukan persediaan yang mantap terutama jika mereka perlu menyediakan bahan sendiri, sebagai contoh jika guru perlu mendapatkan bahan dari internet dan untuk memilih bahan yang sesuai kadang-kadang mengambil masa berjam-jam.

Penghasilan bahan pengajaran pembelajaran berasaskan kaedah bestari memerlukan masa yang lama kerana penghasilan bahan perlu dibuat dengan teliti supaya bahan tersebut berupaya membolehkan pelajar dapat berfikir dengan kritis dan kreatif, berupaya membuat penerokaan sendiri pada kadar kendiri dan mampu memajukan diri sendiri (self access, self pace and self excel). Bahan-bahan pengajaran atau dalam bestari disebut sebagai pakej pembelajaran juga menitik beratkan kepelbagaian kecerdasan pelajar, keadaan ini secara tak langsung memerlukan persediaan yang teliti dan masa yang lama dalam membina pakej-pakej pembelajaran tersebut.
 
Penting juga guru perlu ada kemahiran komputer dan Pengetahuan penggunaan komputer dalam P&P. Pengajaran dan pembeajar dapat dijalankan dengan berkesan. Kursus-kursus komputer diberikan secara berterusan  Proses pengajaran memperalatkan ICT menuntut guru berkemahiran dalam membina persembahan dan mengintegrasikan multimedia sekurang-kurangnya menggunakan Powerpoint dengan input-input seperti rakaman suara, memasukan video, grafik dan bunyi mengikut kreativiti guru.tetapi tidak semua bahan pengajaran telah tersedia untuk digunakan terus. Dengan adanya kemahiran komputer, guru dapat mencurahkan ilmu dan kemahiran dalam subjek masing-masing dan kaedah pengajaran dapat dipelbagaikan.

Penggunaan komputer bukan sahaja digunakan untuk guru-guru matematik dan sains tetapi ianya dapat dijadikan contoh atau panduan kepada guru mata pelajaran sains ataupun untuk guru mata pelajaran yang lain dalam membantu para guru menggunakan kaedah pembelajaran menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Hal ini secara tidak langsung akan meningkatkan kemahiran guru menggunakan dan mengendalikan alatan komputer. Selaras dengan matlamat kementerian dan Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengeluarkan peruntukkan yang besar bagi melaksanakan projek penbestarian sekolah-sekolah di Malaysia.

0 comments:

Post a Comment